Jeg er en storforbruker av bubbleroom.no, zalando.no,
hm.no og andre tilsvarende nettbutikker for klær. Når jeg handler på disse nettbutikkene,
opplever jeg i mer eller mindre grad usikkerhet forbundet med de beslutningene
jeg tar. Dette kalles transaksjonskostnader – og er de ressursene jeg må bruke
på å ta valg i kjøpsprosessen. Er funksjonene i nettbutikken tilrettelagt på en
god måte, kan dette være med på å redusere mine transaksjonskostnader og gjøre
beslutningene enklere.
I fjor
skulle jeg i bryllup, og måtte finne meg en kjole til dette formålet. Et google-søk
på «maxi-kjole» ga en oversikt over potensielle tilbydere. Gjennom google-søket
fikk jeg dermed et informasjonsgrunnlag om de alternative leverandørene jeg
hadde å velge mellom. Jeg oppdaget fort at enkelte av nettbutikkene, som
zalando.no, ga meg et bedre søkeresultat enn andre leverandører. Søket på zalando.no
resulterte i en relevant link til en landingsside i nettbutikken, for det
aktuelle produktet. I motsetning, førte andre resultat i søket til nettbutikkers
framside. Dette førte til at jeg måtte begynne et nytt søk i selve nettbutikken.
I enkelte
tilfeller viste det seg da at butikken ikke en gang hadde produkter innen
kategorien «maxi-kjole». Noe som førte til irritasjon og en opplevelse av
bortkastede ressurser.
En annen fordel med søkeresultatet på nettsiden til zalando.no, var videre at jeg etter å ha besøkt relevante produkt, fikk anbefalinger på tilsvarende kjoler i samme produktkategori. Gikk jeg ut av nettbutikken, for så å returnere til zalando.no igjen, ble kjolene jeg tidligere hadde sett på gjort tilgjengelig. Dette er en fordel når nettbutikken inneholder uendelige mengder med varer, og bidro til å redusere de ressursene jeg måtte bruke på å søke meg frem til de aktuelle kjolene på nytt. Jeg opplevde dermed en reduksjon av søkekostnadene.
Et risikomoment,
som jeg har brent meg på tidligere ved kjøp av klær på nettet, er passform. Det
er utrolig kjipt å gå gjennom en beslutningsprosess, vente på å få varen tilsendt
i posten, for så å oppleve at kjolen ikke passer. Dette medfører i neste omgang
at man må returnere produktet, med de kostnadene dette medfører. Dette er en
prosess jeg helst vil unngå. En funksjon jeg opplevde som nyttig i min søken
etter den perfekte kjolen, var derfor tilgangen til kommentarer fra andre som
tidligere hadde kjøpt de kjolene jeg vurderte å kjøpe. Her fant jeg
andre kunders erfaringer om både størrelser, passform og kvalitet. Informasjonskostnaden - kostnaden knyttet
til denne usikkerheten, ble dermed redusert.
Jeg
finner derfor at nettbutikkers ulike grad av søkeoptimalisering og tilgjengeliggjøring
av relevant informasjon, var med på å forenkle min beslutningsprosess og redusere
mine transaksjonskostnader. Gjennom andre brukeres erfaringer med kjøp av kjolen,
fikk jeg de nødvendige forventningsavklaringene jeg trengte for å kunne ta den endelige
beslutningen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar