Commodities er en betegnelse på en standardvare
som er tilnærmet like, og som lett kan substitueres. Den eneste forskjellen på slike
varer kan være pris og muligens egenskaper ved leverandøren. Forutsatt at fysiske commodities blir omsatt i ett fritt markedet vil prisen være tilsvarende lik, fordi prisen vil presses mot
marginalkostnaden – kostnaden som er knyttet til å produsere en enhet. Digitale
commodities vil ikke ha den samme produksjonsprosessen. Selv om det fortsatt vil være kostnader knyttet til å produsere digitalt innhold, vil det ikke medføre ekstra kostnader å produsere en ekstra enhet av
varen når innholdet først er på plass. Siden det ikke eksisterer en nedre grensekostnad
når det er snakk om digitale commodities, vil disse varene eller tjenestene bli
gratis. Dette skaper utfordringer i forhold til hvordan man tjener penger
på digitale commodities. For å kunne ta betalt for slikt innhold, må det oppleves
som unikt, eller det må tilbys i kombinasjon med annet attraktivt innhold.
Matoppskrifter er et eksempel på en type tjeneste
der innholdet har blitt en commodity etter at det ble digitalisert. Kokebøker
var tidligere den eneste tilgangen til oppskrifter, og ble omsatt som et
privatgode i markedet. Etter at matoppskrifter ble tilgjengelig på nett, ble
det raskt en commoditytjeneste. Det spiller i utgangspunktet ingen rolle hvilken
leverandør som tilbyr oppskriften på blomkålsuppe eller pannekaker. Det representerer
heller ikke en ekstra kostnad for leverandøren om jeg benytter meg av
oppskriften. Dette har gjort matoppskrifter gratis.
Siden den digitale oppskriften er lett å kopiere,
er det også enkelt for andre å kopiere innholdet. De digitale
matoppskriftene blir da allemannseie. Når matoppskriftene først har blitt en
commodity, er det to strategier man kan velge. Det ene er å tilby oppskriftene
gratis og finansiere eventuelle kostnader med reklameinntekter. eksempler på leverandører som har valg denne strategien er "Din mat". Det andre er å
unngå at matoppskriftene blir commodities. Det er flere eksempler på leverandører
av matoppskrifter som velger å tilby
oppskriftene i kombinasjon med annet innhold.
Å tilby middagsmenyer har også blitt vanlig innen dagligvarebransjen. Rema 1000 sin middagsapp tilbyr også handlelisten til ukesmenyen, og legger dermed ytterligere funksjonalitet til det som i utgangspunktet er en commodity.
Trines matblogg tilbyr også andre tjenester i
tillegg til oppskriftene. Dette er blant annet matkurs, matreiser til Italia og
andre opplevelser. Her benyttes både matekspertise
og opplevelser som en måte å unngå at merkevaren blir alminneliggjort. Dette er
også alternative tilleggstjenester med høyere betalingsvilje enn oppskriftene i
seg selv.
Siden digitale konsepter er lette å kopiere, og det
stadig er flere leverandører som velger å utvikle sine tilleggstjenester på
samme vis, er det viktig med kontinuerlig innovasjon og produktutvikling. Skal man
være en leverandør av matoppskrifter på nett, må man stadig utvikle konseptet
gjennom differensiering, segmentering og teknologisk utvikling, for å unngå å
bli en commodity.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar